FASHION REVOLUTION WEEK 2018, 23- 29 April

5 years since the Rana Plaza tragedy, what’s changed?

April 2018 will be the 5th year anniversary of the Rana Plaza factory collapse and 5 years since Fashion Revolution was born. During that time, millions of people have joined Fashion Revolution to demand a fairer, more transparent industry. It is clear that brands are listening and we are holding them to account. To ensure they continue to listen and create the far reaching, permanent change needed to ensure we never see a tragedy like Rana Plaza again, we need everyone to join Fashion Revolution and keep asking one simple question: Who Made My Clothes?

fb_head.jpg

5 achievements in 5 years

  1. Last year 2 million people across the world got involved. Over 100,000 people used social media to ask the brands they wear #whomademyclothes

  2. Brands are listening and the industry is starting to change. 2,416 brands responded to our #whomademyclothes demands sharing information about their supply chain. Over 150 big brands have published their factories where their clothes are made.

  3. Producers, farmers, factories and makers in our fashion supply chains have become more visible through social media. Last April, over 3600 producers were heard, with our hashtag #imadeyourclothes. And conditions have improved. Hundreds of factories in Bangladesh are now safer places to work. More than 1,300 factories have been inspected since Rana Plaza and 1.8 million garment workers have received factory safety information.1 515 factories, 87% of garment exporters in Cambodia, have published data about their working conditions compliance.

  4. Minimum wages for garment workers have increased in places like Bangladesh and Cambodia, but more still needs to be done. The Bangladesh government has delivered a 77% increase in the minimum wage to $68 per month for garment workers. 18 big brands and retailers have signed up to ACT to achieve living wages for workers with industry-wide collecting bargaining linked to purchasing practices.

  5. Brands are starting to reduce the use of toxic chemicals and clear up their supply chain. Over 70 brands and suppliers have committed to Detox by 2020 and remove harmful chemicals from their supply chains. Combined, these brands account for 15 percent of global textile production. Over 100 brands have committed to working towards a circular fashion system. But our landfills still overflow with clothes, the industry continues to get bigger and move faster. We buy more clothes than ever before and wear them for half as long as we used to. This is why we need to make our #lovedclotheslast.

Manifesto for a Fashion Revolution

During Fashion Revolution Week, we will be publishing our ‘Manifesto for a Fashion Revolution’ with our clear demands for a better fashion industry of the future. It will contain 10 points which call for our clothes to stop exploiting people and destroying our planet. It will demand radical, revolutionary change.

Fashion Revolution will ask people to sign up to the Manifesto in order to demonstrate the urgent need for change.

http://www.fashionrevolution.org/

De breimama's getest

Manta is het handwerk atelier van Solid in Ayacucho, Peru met kansarme vrouwen. Eerlijk werk voor jonge, slecht-opgeleide vrouwen – een kwetsbare doelgroep – is daar niet. Maar veel Peruviaanse vrouwen kunnen goed borduren, haken, breien, … Manta pikte hierop in en heeft een breiatelier met goede begeleiding om hoogkwalitatieve handgemaakte producten te maken.

170402peru_solid134.jpg

Screeningscampagne baarmoederhalskanker en osteoporose van de breimama’s

De breimama's in Ayacucho werden gescreend op baarmoederhalskanker en osteoporose. Veel dank gaat naar LN Knits en Lions Club Antwerpen Middelheim voor het sponsorevent 'Lions voor Peru'. We couldn't have done it without you. 

De resultaten

  • In totaal namen 107 vrouwen deel.

  • De onderzoeken vonden plaats in november en december 2017.

  • De consultaties bij de gynaecoloog en de resultaten daarvan waren voorzien van de derde week van januari tot februari 2018. Het ziekenhuis onderzoekt 7 moeders per dag.

  • Deze consultaties zullen echter nog wat meer tijd nemen daar momenteel niet alle vrouwen aanwezig zijn in het brei atelier van Solid in Ayacucho. Momenteel is het atelier niet in volle productie (dit wordt terug verwacht vanaf midden maart) waardoor vele vrouwen afgereisd zijn naar hun dorpen op het platteland en in de bergen. Slechts een minderheid van de vrouwen zijn in Ayacucho stad. Desalniettemin doet Solid Perú er alles aan deze breimama’s te vinden en met hen te communiceren opdat de onderzoeken snel verder kunnen gaan.

  • De 4 moeders die mogelijk kanker hebben, zullen meer onderzoeken ondergaan om een definitieve diagnose en graad van ziekte te kunnen stellen.

    • Ondertussen weten we dat één van hen heel zeker baarmoederhalskanker heeft. Zij heeft kanker in graad II. Zij wordt nu verder opgevolgd, behandeld en begeleid. Je merkt dat de breimama het niet echt serieus neemt (of durft nemen), denkt dat het niet zo erg is en dat ze misschien gewoon een pilletje kan nemen om het te genezen… Tegelijkertijd merk je haar angst voor de onderzoeken en de behandelingen. De morele en psychologische bijstand en ondersteuning die Solid biedt, is dus zeer belangrijk. Net als het eenvoudig en op mensenmaat vertalen van de medische informatie.

    • De 3 andere mama’s worden nog verder onderzocht.

  • Een vroedvrouw, Loida, werd aangenomen door Solid opdat zij de mama’s goed kan opvolgen, hun behandeling goed volgen en de vrouwen terdege en adequaat begeleiden en ondersteunen. Loida staat ook in nauw contact met Dokter Ana Ugarte die de behandeling van de vrouwen op punt stelt.

  • Uit de resultaten bleek dat een hoog percentage vrouwen een ontsteking van de baarmoederhals en osteoporose hebben. We volgen hun behandeling op en organiseren sensibiliseringssessies.

  • Dankzij de steun en de fondsen van ‘LionsClub Antwerpen Middelheim – LN Lions for Peru’ konden we ook een overeenkomst sluiten met het private ziekenhuis Santa María, waardoor we sneller onderzoeken kunnen uitvoeren.

  • De campagne was een groot succes. De moeders waren er heel blij en dankbaar om.

  • En zo zijn wij, Solid Perú, ‘LionsClub Antwerpen Middelheim – LN Lions for Peru’ zeer dankbaar! Dankzij jullie wordt de gezondheid van de brei mama’s gegarandeerd.

Kinderopvang

Kinderopvang laat jonge moeders toe om te werken en zichzelf te ontplooien. Solid Perú richtte een kinderdagverblijf op zodat moeders die niet kunnen terugvallen op hun uitgebreide familie, wel kunnen werken aan een stabiele toekomst, voor zichzelf en hun kinderen. In deze opvang verblijven ook kindjes van breimama’s.

De crèche vangt 24 kindjes op, verdeeld over 2 groepjes. 4 gedreven begeleidsters en verzorgsters zorgen voor een kwalitatieve en aangename opvang.

Het schooltje, voor kleutertjes, werkt met 2 begeleidsters – leerkrachten.

Tijdens de voorbije schoolvakantieperiode in Ayacucho (mid december – einde februari), kon Solid een akkoord bereiken met de lokale universiteit van Ayacucho. Hierdoor werd er een gratis ‘zomerschool’ aangeboden voor kinderen van 6 – 16 jaar waarbij 35 kinderen van brei-mama’s deelnamen. De kinderen konden genieten van sportklassen zoals volleybal, voetbal, basket. Ze kregen ook ‘mini-chef’ kooklessen en er werd hard gewerkt rond persoonlijke vaardigheden zoals zelfbewustzijn, sociale vaardigheden, persoonlijke verzorging zoals hygiëne, tandverzorging, gezondheid en welzijn.

Deze zomerschool eindigt 23 februari 2018 met een fijne uitstap allen samen in Ayacucho. Hierna herbegint dan het reguliere schoolsysteem.

Zeker voor herhaling vatbaar!

Maanrock - 27/08/2017 - Warmste Café tvv SOLID

De Zomer is van Mechelen staat dit jaar in het teken van de goede doelen.

Zo werden 5 verenigingen geselecteerd, en dankzij jullie steun, horen wij met SOLID met Mechelen Mondiaal er dit jaar ook bij!


Tijdens deze zomerperiode werden al op tal van festivals verschillende initiatieven georganiseerd en gaat er van elke consumptie een stukje naar het goede doel.Tijdens Maanrock 2017 is het niet anders en sluiten we graag af in stijl, en het liefst met jou erbij!

Op zondag 27 augustus 2017 wordt het feestdeck op de IJzerenleen het Warmste Café, dat helemaal in teken staat van het goede doel. Wil je graag langskomen en tegelijkertijd genieten van fijne muziek en een drankje? Ook de ambassadeurs Ilse Liebens en Piet den Boer zijn er graag bij.
Aarzel niet, koop een ticket en steun ons een laatste maal tijdens de Zomer is van Mechelen.

Een ticket bedraagt € 15 en geeft je toegang van 14 tot 21 uur. Vanaf 23 uur wordt het deck voor iedereen toegankelijk. Bij de verwelkoming op het deck ontvang je 2 consumpties inbegrepen in de prijs. De opbrengst van de ticketverkoop gaat naar de 5 goede doelen. 

Het Feest Podium presenteert op zondag een paar straffe, populaire toppers uit de muziekscène waaronder dj’s van Studio Brussel Jeroen Delodder en Junior Goodfellaz maar ook Baz & WitsTrishNukov & Yelmet en dj Smos, dj Roony en de oerwout dj brengen je helemaal in feeststemming.

Kom je graag mee feesten voor het goede doel? Laat het ons weten!

Vragen? Meedoen? Contacteer inge@solidinternational.be

Ticket kopen?:  Stort 15 € op Solid BE28 5230 8086 3420 met vermelding “Ticket Maanrock – Solid”

hopelijk tot dan!

 

Stem op Mechelen Mondiaal Duurzaamheid en steun Solid!

Wil jij goede opleidingen voor jongeren op het Ayacuchaanse platteland in de bergen steunen? Dat kan! Jij kan héél eenvoudig het Jovem project van Solid in Ayacucho, Peru een duwtje in de rug geven.

Ga gewoon naar http://www.dezomerisvanmechelen.be/ en vink ‘Mechelen Mondiaal Duurzaamheid’ aan. Dat is alles! Want een deel van de opbrengsten van de zomerse Mechelse activiteiten gaat naar 5 goede doelen in Mechelen.

Solid werkt samen met de Stad Mechelen onder ‘Mechelen Mondiaal Duurzaamheid’, samen met Broederlijk Delen. Stad Mechelen steunt onze jongeren-opleiding Jovem. Solid wil dus met ‘Mechelen Mondiaal Duurzaamheid’ 1 van die 5 goede doelen zijn die deze financiële steun krijgen. En jij kan hier dus aan mee helpen. Stem snel. En zo help jij ons enorm!

Doe het zeker voor 7 mei.

En vraag het gerust ook aan vrienden, familie, collega’s…Spread the word!

Alvast bedankt voor jouw stem!